Tvorba Jacka Kerouaca

Maloměsto a velkoměst ... Na cestě ... Vize Codyho ... Doktor Sax ... Říjen v železiční zemi ... Maggie Cassidy ... Podzemníci ... San Francisko Blues ... Tristessa ... Mexico City Blues ... Berkeley Blues ... Dharmoví tuláci ... Vize Gerarda ... Písmo zlaté věčnosti ... Andělé pustiny ...
Big Sur ... Satori v Paříži ... Dulouzova marnivost ... Mag ... Osamělý poutník ...
Rozprášené básně ...



€ Na cestě (On The Road) ...ukázka

Román Na cestě je základním literárním dokladem tzv. beatnického hnutí, generační výpovědí skupiny mládeže v USA, která po svém reagovala na situaci v zemi koncem 50. a 60. let. Beatníci odmítali ideál "mladého úspěšného Američana" s jeho přímočaře nalinkovaným a pevným cílem a dali se cestou protestu. Beatníci se snažili svůj život prožít. Tím jsou poznamenány i cesty hrdiny románu po USA, tvořící dějovou kostru knihy. Do extáze vyvolané novými zážitky, novými setkáními se však mísí i nostalgie způsobená vědomím bezvýchodnosti takového života. Román vypovídá dnes obecně o touze člověka po lepším životě, svobodě a štěstí.

Hlavním hrdinou je Dean Moriarty, což je Neal Cassady. Deana často doprovází na jeho cestách Sal Paradis, Deanův největší přítel. Sal Paradis není nikdo jiný než Jack Kerouac, který byl pro Neala něco jako bratr. Mezi nimi bylo opravdové přátelství.

Román Na cestě napsal Kerouac roku 1951. Bydlel tehdy s Lucienem Carrem v půdním bytě na 21. ulici. Rozhodl se zachytit své bezprostřední zážitky ze silnice experimentální formou, kterou si sám později nazval "spontánní prózou". Na tento román se dlouho připravoval, ale stále nemohl najít to, co chtěl. Zapisoval si kdejaké poznámky a neustále zkoušel psát, ale nedařilo se mu. Snažil se zachytit svůj proud myšlenek, ale vadilo mu vyměňování listů papíru, co vždy myšlenku přetrhlo. Sehnal si několik desítek metrů dlouhou roli žlutého papíru, nasadil ji do psacího stroje a spontánně chrlil na papír vše, co ho napadlo. Román byl podle svědectví Carra hotov v rekordním čase tří týdnů a způsob jeho napsání v mnohém připomínal šílené jízdy Deana Moriartyho a Sala Paradise. Poslední metr strojopisu musel přepsat, protože mu jej sežvýkal pes. Vydavatelé tento rukopis nechtěli příjmout, vadila jim forma románu, chybějící interpunkce a podobně. Kerouac nechtěl slevit, a tak si musel několik let počkat na jeho vydání.




€ Vize Gerarda (Visions of Gerard) ...ukázka

Gerard, starší bratr Jacka, a jeho životní příběh ovlivnil Jacka na celý život. Kniha napsaná ze vzpomínek a vyprávění rodiny a přátel vypovídá o posledních dnech devítiletého Gerarda, jehož slabé srdce nemělo už dlouho bít. Jeho smíření se smrti, vize Nebe a božská láska ke všemu živému přitahovala každého. Jack chtěl trávit celé dny s ním a "učit se svátosti". Ztrácel se v něm, stával se jím samotným. Den "odchodu" se blížil a Gerard byl připraven. Jack nic nechápal, jeho smrti nerozuměl, znamenal pro něj celý svět a ten svět náhle ztratil.

Celý život se stále potýkal s mučivými vzpomínkami na ztrátu bratra, ale zároveň to byl i silný motor, který ho neustále hnal dál a dál. Chtěl se mu vyrovnat, i když cítil, že to nikdy nebude moci dokázat.

Jediný důvod, proč jsem kdy psal a sbíral dech a nadarmo obrušoval plnící pero,...byl Gerard...




€ Tristessa ...ukázka

Tuto knihu Kerouac napsal během několika dnů v létě roku 1955, ale zcela ji dokončil o rok později v Mexico City.
Tristessa je aztécká dívka Esperanza, která hledá svou životní sílu, radost a vysvětlení v morfínu. Její přitažlivost, půvabnost a vyrovnanost naplňuje Kerouaca naléhavou touhou, hloubkou sympatií s jejím životním utrpením a láskou, která ho přivede do jejího světa, světa mexického podsvětí.

"Každá Kerouacova kniha je jedinečný a vzácný diamant. Něco tak plnoobsaženého nemá v druhé polovině dvacátého století obdoby. Je to syntéza Prousta, Célina, Thomase Wolfeho, Hemingwaye, Geneta, Theloniouse Monka, Basha, Charlie Parkera a Kerouakovy vlastní obratné posvátné schopnosti porozumění."

Allen Ginsberg, New York, 10.řijna 1991




€ Big Sur ...ukázka

Big Sur je jedna z nejúpřimnějších a nejpůsobivějších knih, jakou kdy Kerouac o svém životě napsal. Tato autobiografická novela je jako zrcadlo, ve kterém se dívá pravdě do očí, aniž by cokoli romantizoval. Jestliže jeho ranější knihy zachycují snahu po naplnění jeho snu, potom tato kniha (napsaná na benzedrinu během deseti nocí na konci září 1960, kdy mu bylo 38 let) není nic než popisem skutečnosti. V próze, která na tebe doslova vyskakuje ze stránek, odhaluje, co se stalo s jeho životem poté, co se stal "Králem beatníků", role, kterou miloval a současně nenáviděl.

V úvodních stránkách nám Kerouac říká, že ač je to teprve několik let po vydání jeho nejprodávanější novely "Na cestě" (1957), jeho život se hroutí. Míří na západ do San Francisca v transkontinentálním expresu Zephyr, sní o tichém ústraní ve srubu svého vydavatele Lawrence Ferlinghettiho na Big Suru u pobřeží Tichého oceánu, doufá, že se zdrží dva měsíce a že se navrátí zdraví a klid v duši.

Jak Kerouac píše 8. července 1960 Ferlinghettimu: "Co teď potřebuji, je klid, spaní ve spacáku pod hvězdami, tiché meditativní přípravy večeří, čtení při petrolejce, zpívání, posezení na pláži s blokem a občas s vínem..." Co Kerouac našel v Kalifornii, bylo jím zaviděné peklo, něco zcela odlišného od jeho snů plných odpočinku a navrácení sil. Z jeho pobytu se stalo utrpení a jeho snaha zůstat střízlivý a při smyslech byla zmařena dřív, než se dostal do srubu. Big Sur je Kerouacovým posledním velkým dobrodružstvím na cestě. Zde se střetává s realitou a jeho život už nikdy není docela tentýž.




€ Andělé pustiny ...ukázka

Kniha Andělé pustiny je rozdělena do dvou knih. V první Kerouac popisuje události a své pocity, které prožíval, když dělal protipožárního lesního hlídače v horách. Pocity osamění, prázdnoty, touha po společnosti a zárověň strach z toho, co bude, až se do ní vrátí. Pak příjde den a on se vrací. Na cestě dolů zažívá veliké vyčerpání a odhodlanost jít dál.
Kerouac je zpátky mezi svými přáteli a vše začíná nanovo....mejdany, alkohol, ženský.....strach, bezvýznamnost, zničení.....musí ujet, utéct od toho, od svých přátel a o tom vypovídá druhá kniha.
Kerouac odjíždí do Mexika, pak New Yorku a Tangeru, zpět do Ameriky se vrací přes Francii a Londýn. Nikde však neunikne před svými přáteli, vždy se po nějaké době objeví tam, kde je on. Má je rád, ale už je touží nevidět, utíct od nich, skončit to s nimi.




€ Osamělý poutník ...ukázka

Osamělý poutník je soubor několika povídek, o Jackových toulavých cestách po celé Americe, ale částečně i po Evropě a Africe.
"Práce na železnici, na moři, mystika, práce v horách, oplzlost, solipsismus, nevázanost, býčí zápasy, drogy, kostely, muzea umění, ulice měst, mišmaš života, jak ho prožívá nezávislý vzdělaný somrák bez vindry, který jde, kam ho nohy nesou." ……takto stručně to vše popsal sám Jack Kerouac a myslím si, že k tomu není, co dodat.




€ Satori v Paříži (Satori in Paris) ...ukázka

Kniha Satori v Paříži vznikla za pobytu ve Francii v roce 1966 při pátrání po stopách rodinného původu.

"Satori" je japonské slovo pro "náhlé osvícení", "náhlé probuzení" nebo prostě "kopnutí mezi oči". Kerouac cestuje neklidným tempem množstvím příběhů, z nichž každý může být jeho "satori".




€ Maggie Cassidy ...ukázka

Tuto knihu začal Jack psát po jednom zklamání kvůli Carolyn Cassidy, Nealovy ženy. Nejdříve ji napsal podle skutečné Mary Carney, o níž vlastně celá kniha je. Vypráví o jeho lásce k ní, kterou prožíval ve své pubertě. Maggie bydlela ve stejném městě jako on, jen na druhém konci. Milovala ho, ale i nenáviděla. Kerouac, zde jako Jack Dulouz, popisuje svůj tehdejší život.....rodinu, atletické závody, kterých se účastnil, školu a své přátelé, ale hlavním motivem je láska k Maggie, která ho naučila milovat.
Důležitá je hra barev, vše je krásné, dokud i Jack Dulouz je šťastný. Později odchází na školu Horace Mann a vše se mění. Vše mu příjde studené a cizí, on chudý prosťáček mezi chlapci ze zámožných rodin. Láska Jacka a Maggie prochází změnou a ne k lepšímu. Oheň lásky pohasíná...




€ Dharmoví tuláci (The Dharma bums) ...ukázka

Dharma znamená pravda. Ve skvěle napsané novele Dharmoví tuláci nás Jack Kerouac opět vtahuje přímo do středu všeho dění.

Dva přátelé, Ray Smith - Jack Kerouac, Japhy Ryder - Gary Snyder, se vydávají na magickou cestu hledání základních životních pravd. Jejich zenová pouť vede po dálnicích Ameriky i po nepošlapaných stezkách kdesi na severu USA, od bohémského podzemí San Franciska k odlehlým vrcholkům hor, kde doufají, že obstojí v obtížné zkoušce osamocení.

Vedle sugestivních popisů divoké americké přírody a extatických zážitků z odvázaných mejdanů v knize najdeme i meditativní pasáže, ve kterých se odráží Kerouacův hluboký zájem o zen-buddhismus.




€ Podzemníci (The Subterrneans) ...ukázka

Allen Ginsberg jednou zavedl Kerouaca do baru ve Village - Fugazzi's, kde poznal hipstery, které Allen nazýval podzemníky. Jack jimi nebyl zrovna moc nadšen, protože se snažili UTÉCT SKUTEČNOSTI pomocí drog. Přesto se seznámil s černošskou dívkou Mardou Foxovou (její skutečné jméno nikdy nechtěla zveřejnit). Zažili spolu ten nejkrásnější vztah. Byla to snad jediná žena, které Jack dokázal naslouchat. Pocit vzájemné spřízněnosti, pochopení byl velmi silný. Nic netrvá věčně. Jack žárlil a přitom ji odmítal, až to nakonec zcela skončilo. Zdrcený Jack zasedl za psací stroj a během tří dnů a nocí v benzedrinovém opojení a bopovým rytmem v uších přenesl celý příběh na papír - příběh lásky Mardou Foxové a Lea Percepieda. Sama Mardou potvrdila, že to je ze tří čtvrtin založené na pravdivých událostech.

Tato kniha neukazuje jen milostný vztah Mardou a Lea, ale i pohled na beatníckou komunitu ovliněnou bopovou muzikou a její společenskou revoltu.

"Někteří tvrdí, že Podzemníci jsou Kerouacovým nejlepším románem, takovou mají dojemnost a křehkost. Milostný příběh Lea a Mardou, smutný a sladký, nespoutaný, neúprosný, nevyhnutelný - mnozí autoři jej pak zkoušeli napodobit, ale bezúspěšně."

THE SUNDAY TIMES




€ Mag (Pic) ...ukázka

Novela Mag, jejímž hrdinou a vypravěčem je desetiletý Magazín '38 Jackson, vznikla v roce 1951 a Jack Kerouac se k ní vrátil na sklonku života. Mag, poetický příběh vyprávěný severokarolínským černošským nářečím s využitím slovní komiky a typické kerouacovské melancholie, byl vydán posmrtně roku 1971. Děj knihy je umístěn na silnici, do světa šoférů, stopařů a tuláků, na nádraží, od laciných bufetů a chudých velkoměstských čtvrtí.




€ Rozprášené básně ...ukázka

Nechci tady nějak charakterizovat Kerouacovy básně, když to dokázal on sám...jeho slova mluví skoro za vše.

"Nová americká poezie, tak jak ji definovala sanfranciská renesance (což nejspíše jsou Ginsberg, já, Rexroth, Ferlinghetti, McClure, Corso, Gary Snyder, Philip Lamantia, Philip Whalen) je druh staronové šílené zenové poezie, když prostě píšeš tak, jak ti to přichází do hlavy, poezie vrácená ke svým počátkům v bardickém smyslu, skutečně ORÁLNÍ, jak řekl Ferling, na rozdíl od šedivého akademického hnidopišství. Poezie a próza byly příliš dlouho v rukách podvodníků. Noví básníci vypovídají pro čirou radost z výpovědi. Jsou DĚTMI. Jsou i dětinskými vousatými Homéry a zpívají na ulici. ZPÍVAJÍ A TANČÍ. Je to v přímé opozici vůči T.S. Eliotovi, který doporučoval svá únavná pravidla, jako objektivní korelaci atd., která způsobila jen spoustu duševní zácpy a úplnou bezpohlavnost čisté a mužné touhy svobodně zpívat. Je to zvláštní, ale i přes tato pravidla psal Eliot docela dobrou poezii. Mohl bych o tom mluvit dál, ale nemá to moc smysl. SF je poezie nového Svatého šílenství předchůdců (Li Po, Hanšan, Tom O Bedlam, Kit Smart, Blake), ale je i ukázněná jako haiku (Bašó, Buson), to znamená: je ukázněná ve smyslu přímého, čistého a konkrétního uchopení, žádné abstrakce nebo vysvětlování, je to bum bác opravdová, smutná píseň člověka."

Jack Kerouac - Původ radosti v poezii


Zpět